Design museum siden 1989.

I design museum finder du et udpluk af Jan Jørgensens smykkedesigns, helt tilbage til starten i 1989 til idag.

 

Arkivet helt fra starten i 1989 - 7 år som freelance designer

De første 7 år af Jan Jørgensens designkarriere, gik med at lave smykkedesign for de større virksomheder inden for smykkebranchen i Skandinavien, og til sidst også Tyskland og Italien.


Se arkivet fra 1989 -1992  her

Outsourcing er for mange det nye sort.

Livet som freelance designer, bliver mere og mere krævende, mange smykkevirksomheder flytter deres produktion ud af Skandinavien, en udvikling som ærgrer designeren, fordi håndværket og stoltheden forsvinder, med denne lidt "hovedløse" outsourcing. Kvaliteten af smykkerne falder, men selvfølgeligt er det spændende at skulle lave design som selv de mest u-uddannede rent faktisk kunne producere. Men samtidigt lægger Jan Jørgensen en plan for at bevare det gode guldsmedehåndværk i Danmark

Se arkivet fra 1993 - 1995  her

 

I 1996 kom brandet Jan Jørgensen Smykker til verden.

Efter at have fungeret som freelance designer i 7 år, havde Jan Jørgensen samlet en omfattende erfaring omkring produktion af smykker, blandt de største og de dygtigste virksomheder. Denne erfaring lagde grunden til at etablere smykkebrandet Jan Jørgensen Smykker, som i de første mange år, satte en helt ny standard for smykke design i Danmark, især inden for vielsesringe. I denne periode var der næppe en konkurrence virksomhed som ikke kopierede Jan Jørgensens ideer og fremgangsmåder.

Se arkivet fra 1996 - 1999  her

 

Smykkebrandet vokser hurtigt - men den uforudsete katastrofe rammer.

Der er nu heftig aktivitet i design afdelingen hos Jan Jørgensen Smykker, hvor brandet udbredes til Sverige, Norge og Nordtyskland. Design opgaven er at skabe grundlag, for at åbne egne butikker i alle landene, og der tilføres den nødvendige kapital for at dette kan lade sig gøre. Alt går efter planen og virksomheden vokser til 21 medarbejdere.

Så sker det ingen kunne forestille sig, nemlig  9/11,  hvor virksomhedens hovedinvestor taber alle sine penge, som konsekvens af at aktiekurserne faldt lige så dybt som tårnene i USA. Dette er en reel katastrofe også for Jan Jørgensen Smykker, fordi de søsatte investeringer ikke kan følges op, og virksomheden med dens 21 ansatte må opgive vækstplanen.

Se arkivet fra 2000 - 2001 her


 

 

Op på hesten og ret ryggen.

Efter uendelige besværligheder og samtidigt en del klogere, på de mindre sympatiske sider af mennesker, beslutter Jan Jørgensen, at genrejse virksomheden, nu i en mindre udgave, og ganske fokuseret på det Danske marked. Klog af skade får kun det bedste design lov at leve videre, og der er nu 100% fokus på at alt design fra Jan Jørgensen skal fremstilles på eget guldsmedeværksted.

Se arkivet fra 2003 - 2004 her

 

Klassikerne får et nyt liv

Designeren skaber sammenhæng mellem alle smykketyper indenfor klassiske smykker og vielsesringe. Sådan at kunderne altid kan finde matchene smykker, til det design de er faldet for. Økonomisk er Danmark i en rigtigt god tid, og der er plads til at skabe det "fede" design.

Se arkivet fra 2005 - 2007 her

 

Det er sjældent gode tider varer ved- Finanskrisen melder sig her

Under finanskrisen falder antallet af vielser i Danmark til det halve af årene før. Viljen til at bruge pengene er ligeledes faldet til det halve, og finanskrisen er vedholdende. Det kræver omstilling af Jan Jørgensen Kollektionen.


Se arkivet fra 2008 - 2010 her

 

Vi er nu på vej ud af finanskrisen og designet bliver modigere.

Kriser skaber forandringer og de ses også i Jan Jørgensens kollektion. På bagkant af finanskrisen er alle blevet mere bevidste om vores rødder og hvor værdifuld en velfærdsmodel vi har i Norden. Så designet bliver mere Nordisk og vender egentligt tilbage til rødderne. Bla. med New Nordic kollektionen. 

Se arkivet fra 2011 - 2014 her
 


 

Der er igen fukus på den smukkeste ædelsten, nemlig diamanten.

Klassiske diamantsmykker med et klart Jan Jørgensen "touch" skabes i denne periode. Nethandlen og måske Danskernes rejseaktivitet gør egentligt designet mere internationalt i sit udtryk. Det er også i denne periode at computere og printere gør sit indtog i smykkebrancen, især i de produktioner der ligger i østen. Jan Jørgensen Smykker udvikler især de træk i smykkerne som computere og printere ikke kan skabe, for at bevare karakteren af brandet, men også for at holde en høj kvalitet på Jan Jørgensens guldsmedeværksted.

Se arkivet fra 2015 - 2017 her


 

En diamant revolution og forberedelser til et nyt hovedkvarter

I denne periode sker der noget fantastisk, nemlig at den smukkeste ædelsten "diamanten" nu kan skabes i et laboratorie i smykkekvalitet. Diamanterne der skabes, er helt mage til deres tvillinger fra naturen men priserne er væsentligt lavere, så det åbner helt nye designmuligheder for at udføre fantastiske diamantsmykker til overkommelige priser. Jan Jørgensen introducerer diamanterne som den første virksomhed i Danmark. Forbrugerne skal simpelthen gøres opmærksom på de nye fantastiske muligheder med diamanterne.

Men designeren har også et andet vigtigt fokus, med udvidelse af New Nordic Coast kollektionen, fordi virksomheden forbereder sig på, at flytte ud på den vilde vestkyst i Blokhus. 

Se arkivet fra 2018 - 2020 her
 


 

Alt design handler om det nye hovedkvarter

I denne periode er designeren travlt optaget af at tegne og indrette et helt nyt åbent guldsmedeværksted, som samtidigt skal være virksomhedens flagshipstore og hovedkvarter. Det nye hovedkvarter skal ligge i Blokhus, og designopskriften lyder således: 90 % værksted 10 % butik og 100% vesterhav.  

Se hvordan det gik til i arkivet 2021 - 2022 her
 

Nu er vi flyttet og Team Jan Jørgensen involveres i designprocessen

I helt nye rammer, med et helt anderledes åbent guldsmedeværksted som  roses til skyerne af gæsterne, blomstrer også design afdelingen, for det åbner samtidigt mulighed for at øge produktudviklingen, for nu kan gæsterne virkelig opleve hele kollektionen i det nye hus. I det nye hus, smeltes teknologi og håndværk nu sammen på smukkeste vis. Og guldsmedene i Jan Jørgensens værksted involveres i højere grad i designprocessen. Design opgaven er at blande det bedste fra 2 verdener  (computere/printere) og det gamle ædle håndværk. Nu er guldsmedene  som også som er uddannet hos Jan Jørgensen godt igang med  at udvikle nye smykkerhvor  Jan Jørgensen sjælenaltid er med. Det er nu Team Jan Jørgensen som gæsterne møder i Blokhus, og det elsker de!

Se arkivet fra 2023 - 2024 her
 


 

Noget af det designeren også udførte

Der er jo altid mere til historien, for det er jo ikke muligt at få alt det udførte design registreret undervejs. Her er samlet lidt af det som også er blevet udført af designeren undervejs. Et par spændende opgaver for H.M. Dronning Margrethe er feks blevet udført undrevejs. 

Se lidt af det der også er udført her
 

BLACK WEEKS. Spar 20% på alle smykker fra i dag til 9. dec. 2024.