Chef - designeren.

Designer Jan Jørgensen, opvokset i det idylliske Grønholt i Nordsjælland, havde fra en tidlig alder en kreativ sjæl. Med en naturlig flair for design og æstetik viste Jan allerede i sine unge år, at han havde et særligt talent for at skabe og formgive. Dette er kommet til udtryk i mange af hans anerkendte smykker. 

 

Shaken not stirred - sådan kunne man beskrive Jan Jørgensen i dag.

Trods de mange år, har hans energiniveau ikke aftaget. Ud over at stå i spidsen for virksomhedens travle aktiviteter, som inkluderer flytning og åbning af vores flagship store i Blokhus, har Jan Jørgensen og hans engagerede team også fundet tid til at nyde udsigten oppefra. Efter at have set det hele fra en paraglider, imponerede den nu 60-årige chefdesigner alle ved at starte en motoriseret paraglider til fods. Denne bedrift fik en medarbejder til at udbryde, at han lignede James Bond.

Denne karakteristik var ikke blot en flot betegnelse, men også meget sigende for Jan Jørgensen, der tilsyneladende aldrig har mistet sin drengede ånd. Måske er det netop denne evige ungdommelighed, der holder hans design mere aktuelt end nogensinde. Spørger man Jan i dag, om han har planer om at blive "voksen", er svaret klart nej. Han værdsætter og ønsker at bevare sin barnlige nysgerrighed for enhver pris.

Starten i midten af Gribskov.

Jan voksede op tæt ved Gribskov, Esrum Sø og i landlige omgivelser. Han var det tredje og yngste barn i sin familie og viste fra en tidlig alder en stærk trang til at udforske og interagere med sine omgivelser. Jans mor syede ekstra lommer i hans bukser på hans anmodning, så han havde plads til at samle og organisere fund fra marker og skove.

Hans mormor og morfar ejede et lille landbrug med korn, peberrødder og forskellige husdyr, samt et værksted fyldt med fascinerende ting, som Jan elskede at arbejde med.

I sine teenageår var der ingen opfindelse, Jan ikke ville afprøve. Det inkluderede en lille vandmølle, som han fik til at lyse op midt i Grønholt ved hjælp af en dynamo fra hans cykel. Han svejsede også solfangere sammen i morfars værksted. Da Jan så den første windsurfer på Esrum Sø, besluttede han sig for at han kunne lave en, der var smartere. Dette førte ikke kun til en hjemmelavet windsurfer, men også til mange år med windsurfing. Jan Jørgensens tidlige år var præget af kreativitet, nysgerrighed og et ønske om konstant at forbedre og innovere.

I lære som 16 årig.

Allerede som 16-årig var Jan klar over, at hans fremtid lå i håndværket. Med en forkærlighed for præcision og et ønske om at designe og sætte sit præg på fysiske produkter, overvejede han en karriere som enten guldsmed eller møbelsnedker. At være designer kræver mod, da det indebærer tro på egne evner og en vilje til at tage risici for at opnå de bedste resultater.

Jan har aldrig fortrudt sit valg om at blive guldsmed. Han har modigt omfavnet udfordringerne i håndværket og skabt et navn for sig selv i branchen. I sin fritid søger han også modige og perspektivrige oplevelser, som når han i sin motoriserede paraglider betragter landskabet fra oven. Disse flyveture giver ham mulighed for at se verden fra et nyt perspektiv, hvilket uden tvivl afspejler sig i hans unikke design og kreativitet.

Halvejs i læretiden.

Her ses Jan Jørgensen midt i sin læretid, omgivet af vennerne fra Guldsmedeskolen i København. Det var et passioneret og engageret hold, hvor både håndværk og kreativitet blev prioriteret og fik lov til at smelte sammen. Selvom nogle af skoleopgaverne var fastlagte, gav de frie projekter mulighed for de studerende, herunder Jan, til at udforske og anvende deres håndværksmæssige færdigheder på kreative og innovative måder.


 

Nær udlært - snuser til sølvsmedefaget.

Som en af de hurtigste til at mestre de håndværksmæssige opgaver på skolen, fik Jan Jørgensen mod slutningen af sin læretid mulighed for at udforske sølvsmedefaget, en anden gren af håndværket, som desværre ikke længere eksisterer i Danmark. Denne erfaring tillod Jan at bringe de kreative idéer, der boblede i hans hoved, til live, og demonstrerede hans alsidighed og nysgerrighed som håndværker.

Svendeprøven.

Under sin læretid fik Jan Jørgensen erfaring fra to meget forskellige værksteder, hvilket gav ham en unik indsigt i guldsmedefaget. Hans primære lærested var hos Guldsmed Ring i det nordlige København, hvor fokus var på fremstilling af kædevarer som traditionelle anker-, panser- og murstenscollier samt armbånd. Men Jan Jørgensen fik også muligheden på et helt særligt juvelerværksted hos Georg Jensen, hvor han fik mulighed for at arbejde med det fineste håndværk, der kunne skabes i København.

Denne kombination af erfaringer fra de to værksteder var en stor fordel for Jan Jørgensen, som allerede dengang viste tegn på en ambitiøs fremtid inden for design. Han brugte meget tid på at tegne og øve sig, så snart muligheden bød sig. Da tiden kom til svendeprøven, som var sat til at vare 14 dage, fuldførte Jan Jørgensen den imponerende nok på kun tre dage, hvorefter han brugte den resterende tid på kreative projekter. Dette tidlige fokus på design og kreativitet var afgørende for den karrierevej, han senere ville tage.
 

Videreuddannelse hos de absolut dygtigste.

Selv for en talentfuld guldsmed som Jan Jørgensen, var der stadig meget at lære. Hans held og talent som gjorde at kom ind hos Georg Jensen i læretiden førte til yderligere held. Gennem Georg Jensen, som benyttede de dygtigste værksteder i Schweiz, fik Jan Jørgensen arrangeret et videreuddannelsesophold på et særligt guldsmedeværksted i Geneve, beliggende i Patek Phillips urfabrik. Selvom værkstedet ikke var en del af Patek Phillip, var det placeret der for at tiltrække de helt rigtige kunder.

På værkstedet Weber og Cie, hvor der udelukkende blev lavet specialopgaver for popstjerner og oliesheiker, følte Jan sig som i himmeriget. Han måtte dog hurtigt indse, at håndværkstraditionerne i Schweiz var på et helt andet niveau. Jan, der dengang kun var 22 år gammel, kastede sig over udfordringen med stor iver og lærte alt, hvad han kunne fra de schweiziske mestre. Det var en udfordrende tid for Jan i et fremmed land, hvor alt blev talt på fransk, men hans ophold strakte sig til næsten to fantastiske år i Geneve. I denne periode løste Jan Jørgensen nogle utroligt komplekse opgaver for oliesheiker og for Georg Jensen i Danmark, som bestilte de fineste opgaver hos netop dette værksted.

Designerens drømme- skolen for industridesign.

Efter sin hjemkomst fra Geneve i en alder af 24 år var Jan Jørgensens ambitioner skyhøje. Han havde opnået et bemærkelsesværdigt håndværksmæssigt forspring sammenlignet med andre danske guldsmede. Fra Geneve medbragte Jan også sin nuværende hustru, Merete, som han havde mødt, mens hun arbejdede som au pair-pige i samme by. Som det ofte sker, fandt de to danskere sammen i udlandet. Derfor vendte Jan ikke tilbage til Nordsjælland, men flyttede i stedet til Meretes hjemstavn i Nordjylland.

I Nordjylland lærte Jan, at det er godt at have ambitioner, men det er bedst at holde dem lidt for sig selv. Dog kunne hans designerdrømme ikke undertrykkes, og snart fulgte endnu et studieophold, denne gang på skolen for industridesign i Skive. Her lærte Jan at systematisere sin kreativitet og tilgangen til designopgaver.

Jan Jørgensens ambitioner blev kun større med tiden. For at blive velhavende fra en designidé tog han inspiration fra Google – design noget, som mennesker bruger mindst én gang om dagen. Det nærmeste, Jan kunne komme Googles succesformular inden for industrielt design, var papirclips. Disse er ofte anvendte og i store mængder, hvilket inspirerede ham yderligere i sin karriere som designer.
 

Selvstændig freelance designer.

Med et solidt fundament af erfaring og færdigheder var Jan Jørgensen nu klar til at tage springet og blive selvstændig industriel designer. Han havde allerede gjort sig bemærket i smykkebranchen med innovative ideer og en smartere tilgang til håndværket. Samtidig var hans gamle drømme om at blive verdensmester i windsurfing stadig ikke slukket, og de blæsende forhold i Nordjylland tilbød perfekte muligheder for at genoplive disse ambitioner, som han havde vedligeholdt under mindre optimale forhold ved Genevesøen. Det varede ikke længe før Jan Jørgensen igen var blandt de bedste windsurfere i Danmark, og hans kalender var fyldt med kapsejladser.

I det åbne værksted i Blokhus kan besøgende følge Jans rejse fra at være freelancedesigner i 1989 til den dag i dag
 

5 år som freelance designer.

Jan Jørgensen tilbragte fem år som en succesfuld freelance designer, hvor han primært koncentrerede sig om smykkebranchen. Selvom hans hjerte stadig bankede for windsurfing, blev det sværere at opretholde fokus på denne sport, da designopgaverne blev mere omfattende og tidskrævende. Hans talent som designer førte ham ud over Danmarks grænser, med opgaver i lande som Sverige, Norge, Tyskland og Italien.

Efter at have opnået en tredjeplads ved Danmarksmesterskaberne i windsurfing, besluttede Jan Jørgensen at nedprioritere sine sportsambitioner og i stedet betragte windsurfing som en hobby. Han kombinerede dette med paragliding, en sport han først stiftede bekendtskab med i Schweiz. Her havde hanggliding og skiløb hjulpet ham med at holde formen, når windsurfing træningen ikke var mulig. Denne balance mellem professionelt designarbejde og personlige interesser formåede Jan Jørgensen at forene og mestre gennem årene.

 

1996 Brandet Jan Jørgensen ser dagens lys.

I 1996 blev brandet Jan Jørgensen lanceret, hvilket markerede en betydningsfuld milepæl i Jan Jørgensens karriere. Livet med windsurfing og hyppige rejser til kunder i Sverige, Norge, Tyskland og Italien ændrede sig markant med fødslen af hans første søn. Denne nye fase i livet krævede en omstrukturering af hans arbejdsliv.

Jan Jørgensen indså også, at karrieren som selvstændig designer kunne være usikker. Udfordringer såsom forglemmelser omkring betalinger og licensafregninger fra kunder gjorde det klart, at der var brug for et mere stabilt fundament for virksomheden. Derfor besluttede han at introducere sit eget brand, Jan Jørgensen, og påbegyndte egenproduktion af hans designs i Danmark.

Rejsen med brandet Jan Jørgensen Smykker blev lang og turbulent, men takket være ukuelighed, flid og stædighed bevægede virksomheden sig fremad trods uheld og overraskelser undervejs. 

Inspirationen kommer oppefra.

Efter at have skruet ned for rejseaktiviteterne og ambitionerne inden for windsurfing, fik Jan Jørgensen og hans familie en periode med større ro. Men brandet Jan Jørgensen og det nyopstartede guldsmedeværksted begyndte hurtigt at fylde mere i både Merete og Jan Jørgensens liv. Familien blev også udvidet med sønnen Mikkel.

Fra den beskedne start i 1996 voksede medarbejderstaben hurtigt fra kun Jan til 21 medarbejdere på blot fire år. Det blev nødvendigt at flytte til større lokaler, og virksomheden udvidede sine aktiviteter til at omfatte Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Selvom Jan Jørgensen var travlt beskæftiget med mange opgaver, var det stadig ham, der stod for alle designs i virksomheden, hvilket krævede en stor indsats for at følge med virksomhedens vækst.

Inspirationen til designprocessen kom fra mange forskellige kilder, og Jan holdt den kreative proces i gang med utallige skitser og tegninger. Det sværeste for ham har altid været at vælge den bedste idé blandt de mange, der opstod under tegneprocessen. Ofte var det under aktiviteter, hvor hjernen kobler fra, at de bedste ideer faldt på plads. Så efter en flyvetur i det nordjyske, kunne Jan vende hjem til tegnebordet og udvælge den rigtige tegning blandt hundredevis af skitser.

 

Jan Jørgensen nu i Blokhus.

Jan Jørgensen har i dag transformeret sit brand ved at flytte virksomheden til Blokhus på den nordvestlige kyst. Her har han skabt et enestående 370 m2 gennemsigtigt guldsmedeværksted, hvor besøgende kan komme helt tæt på håndværket og dykke ned i virksomhedens spændende historie gennem en fascinerende tidslinje. Her er designs fra Jans tid som freelancedesigner udstillet, hvilket giver et unikt indblik i hans karriereudvikling.

Stedet i Blokhus er blevet kendt som Jan Jørgensens 'flagship store', en betegnelse der bruges i mangel af en bedre, for stedet er unikt og uden sidestykke. Det er en spændende og livlig destination, hvor besøgende kan udforske og lære om guldsmedehåndværket og opleve Jan Jørgensens designunivers udfoldet på en helt ny måde.

Gæsterne i Blokhus har det til fælles, at de er på afslapning med åbne øjne og tid til at være nysgerrige. Med en lille kaffe- og vinlounge både indenfor og udenfor bygningen i det solbeskinnede Blokhus, er stedet blevet et attraktivt miljø for besøgende. Virksomheden er også et spændende arbejdssted for de mange guldsmede, hvor næste generation, som Jan kalder 'guldsmed 2.0', bliver uddannet. Her blander man traditionelt håndværk med nye muligheder, og der lægges vægt på ikke blot at fastholde det traditionelle håndværk, men at mestre det bedste håndværk.

Den som går i andres fodspor.

Jan Jørgensen kan til tider virke provokerende og irriterende, og hans ambitioner lader sig sjældent dæmpe af den jyske beskedenhed. Hans rødder tæt på København gør sig stadig gældende og bliver ofte tydelige. For eksempel kan det virke provokerende for nogle, når Jan insisterer på, at virksomheden ikke skal fokusere på kortsigtede planer og budgetter for de næste 1-2 år. I stedet har Jan Jørgensen udtænkt en 100-års plan, der sikrer, at virksomheden fortsat vil være et førende brand inden for personlig udsmykning af både kvinder og mænd om 100 år.

Denne visionære 100-års plan fungerer som en ledestjerne for virksomheden, med et fremadrettet blik på, hvordan verden - og personlig udsmykning - vil se ud om et århundrede. Hos Jan Jørgensen er man overbevist om, at mennesker også vil pynte sig i fremtiden, og at det er afgørende at være omstillingsparat og fremadskuende for ikke at blive hægtet af fortidens tendenser.

Derfor har Jan Jørgensen og hans team altid "det lange lys tændt" i forhold til produktudvikling og udviklingen af håndværket. Hvad vil håndværk betyde om 100 år? Hos Jan Jørgensen uddanner vi 'guldsmede 2.0', og med tiden er vi måske nået endnu videre. Det gamle ordsprog om, at man ikke kan komme foran ved at følge i andres fodspor, er en kerneværdi i virksomheden. Det handler om at holde øje med teknologiens udvikling og undgå at efterligne de designresultater, som mange opnår ved blot at følge strømmen. I stedet kombinerer vi hos Jan Jørgensen teknologi med håndværk for at skabe en ny synergi i design og forbedre kvaliteten af smykkerne. Det er med denne tilgang, vi sikrer, at brandet Jan Jørgensen også vil være relevant om 100 år.