Designer Jan Jørgensen: Baggrund

Jan er opvokset i Nordsjælland, og havde tidligt tanker for design. Han ønskede sig bl.a. flere praktiske lommer i sit tøj, og hans kreative mor kunne heldigvis se ideen, og syede flittigt efter sønnens ønsker. 

 

Shaken not stirred - Jan Jørgensen i dag.

Energinivauet er ikke faldet med alderen. Udover at have haft det højeste aktivitetsniveau i virksomheden med flytning og åbning af vores flagship store i Blokhus Fik Jan Jørgensen og de travle medarbejdere også tid til at se det hele lidt oppefra. Da de flyvelystne piger havde set det hele oppefra i en paraglider, sluttede dagen med at Jan Jørgensen demonstrerede, hvordan den nu 60 årige chefdesigner kunne starte en motoriseret paraglider til fods. Dette fik efterfølgende en enkelt medarbejder til at udbryde, jamen han ligner jo James Bond.

Det var en rigtig flot betegnelse, men nok også ganske betegnende for Jan Jørgenseen som tilsyneladende bliver ved med at være dreng. Måske er det netop den egenskab, der gør at Jan Jørgensen er mere aktuel med sit design end nogensinde. Spørger vi Jan i dag, om han har tænkt sig at blive voksen, er svaret nej, for den barnlige nysgerrighed vil han for enhver pris bevare. 

Starten i midten af Gribskov

Jan er opvokset tæt på Gribskov, Esrum Sø og i landlige omgivelser. Han kom som det tredje og sidste barn i familiens børneflok, og har helt fra de tidlige barndomsår haft trang til at udforske og påvirke ting i sine omgivelser. Jans mor syede, efter Jans ønske, ekstra lommer i hans bukser, for så var der plads til at samle og systematisere de gode fund fra mark og skov.

Mormor og morfar havde et lille landbrug med både korn, peber-rødder og forskellige husdyr, og et værksted med mange sjove ting, som alt sammen var noget, Jan kunne lide at arbejde med.

I teenageårene var der ikke den opfindelse, som ikke skulle afprøves. Det indbefattede en lille lokal vandmølle, som med en dynamo fra hans cykel stod og lyste op midt i Grønholt. Solfangere blev også svejset sammen på morfars værksted. Da Jan så den første windsurfer på Esrum Sø, tænkte han, at sådan en kunne han da lave smartere. Som sagt så gjort, og det blev også til mange år med windsurfing.
 

I lære som 16 årig

Tidligt vidste Jan, at hans hænder var egnet til håndværk, og han holdt af præcision, så han ville enten være guldsmed eller møbelsnedker, så han kunne designe og sætte sit præg på fysiske produkter. Det kræver mod at være designer, for man skal tro på sig selv, og man skal være risikovillig for at opnå de bedste resultater .

Jan har aldrig fortrudt valget af guldsmedehåndværket, og er gået modigt til opgaven. I sin fritid holder han af at se alting i et andet perspektiv, som nok også kræver lidt mod, for at få de helt store oplevelser, som her, hvor Jan i sin motoriserede paraglider betragter landskabet og dets former og konturer helt oppe fra.

Halvejs i læretiden

Her ses Jan Jørgensen med vennerne fra Guldsmedeskolen i København. Det var et engageret hold, hvor håndværk og kreativitet fik lov til at gå hånd i hånd. En del af opgaverne var bundne, men når de var løse, blev der tid til lidt kreativ brug af det håndværk der blev lært på skolen.


 

Nær udlært - snuser til sølvsmedefaget.

Jan Jørgensen var blandt de hurtige, når det faldt om at løse de stillede håndværksmæssige opgaver på skolen. Derfor blev der mod slutningen af læretiden også tid til at snuse lidt til den anden gren af håndværket, som desværre ikke eksisterer mere i Danmark - sølvsmedehåndværket. Det lykkedes for Jan at få frembragt, hvad der på det tidspunkt også rumsterede i det kreative hoved.
 

Svendeprøven

Undervejs i sin læretid var Jan Jørgensen på to meget forskellige værksteder. Lærestedet var hos Guldsmed Ring i det nordlige København. Men det lykkedes også for Jan Jørgensen at "tuske" sig ind på et helt særligt Juvelerværksted hos Georg Jensen. Hos Guldsmed Ring blev der fremstillet kædevarer dvs. de mange traditionelle anker, panser og murstens collier og armbånd. Hos juvelerne på det specielle værksted hos Georg Jensen fik Jan Jørgensen mulighed for også at arbejde med det fineste håndværk, som der kunne skabes i København.

Kombinationen af den heldige læretid, var en stor fordel for den nu ambitiøse guldsmed Jan Jørgensen, som fik mere og mere travlt med aktiviteter, der pegede mod en design karriere. Der blev tegnet og øvet meget netop i dette, så snart tiden tillod det. Derfor brugte Jan Jørgensen også kun tre dage på at udføre svendeprøven, som var sat til 14 dage. Resten af tiden blev så brugt på kreative udfoldelser.

Følg vores tidslinie online her

Videreuddannelse hos de absolut dygtigste

Selv den dygtigste guldsmed kan lære mere, og det store held for Jan Jørgensen med at "tuske" sig ind hos Georg Jansen i læretiden skulle vise sig at udløse endnu et held for den ambitiøse Jan Jørgensen. For gennem Georg Jensen, som brugte de absolut dygtigste værksteder i Schweiz, fik Jan Jørgenseen igen "tusket" sig til et videreuddannelsesophold på intet mindre en et særligt guldsmedevæksted i Geneve lokaliseret i Patek Phillips urfabrik i Geneve. Værkstedet var ikke en del af Patek Phillip, men placeret der, fordi de helt rigtige kunder færdes netop der.

Hos Weber og Cie, som værkstedet hed, udførtes kun specialopgaver til popstjerner og oliesheiker. Det var som at komme i himmeriget for Jan Jørgensen, som dog måtte sande, at håndværkere og håndværkstraditioner i Schweiz, ganske enkelt er på sit helt eget niveau - intet over dette. Derfor bed Jan Jørgensen sig fast i bordkanten på dette værksted, og lærte hvad schweizerne kunne af håndværk. Det var en hård tid, for en kun 22 årig i et fremmed land, der udelukkende talte fransk, men næsten 2 fantastiske år blev det til i Geneve. I de år Løste Jan Jørgensen de vildeste opgaver for oliesheiker især, men også for Georg Jensen i Danmark, som bestilte de ekstra fine opgaver på netop dette værksted.

Designerens drømme- skolen for industridesign

Hjemvendt fra Geneve i 24 års alderen var ambitionerne tårn høje. Jan Jørgensen havde et fantastisk håndværksmæssigt forspring i forhold til andre guldsmede i Danmark. Med sig hjem fra Geneve havde Jan Jørgensen også sin nuværende kone Merete, som på samme tidspunkt var au pair-pige i Geneve. Danskere er gode til at finde hinanden når vi er væk hjemmefra. Jan Jørgensen vendte derfor ikke tilbage til det idylliske Nordsjælland, men fulgte Merete til hendes hjemstavn, Nordjylland. 

Den første tid i Nordjylland lærte Jan Jørgensen, at det er ok at have ambitioner, men man kommer længst med ikke at nævne dem for højlydt. Men designerambitionerne kunne ikke holdes nede, og derfor kom endnu et skoleophold på skolen for industridesign i Skive. Her lærte Jan Jørgensen at sætte system i kreativiteten og måden at gribe en designopgave an på. 

Ambitionerne blev ikke mindre, og ovenfor er et eksempel på dette, for hvordan bliver man rig på en design ide. Jo det er enkelt. Gør som Google, design noget alle mennesker bruger mindst 1 gang om dagen. Det tætteste Jan Jørgensen kunne se, der passede på Googles gode opskrift, men som et industrielt produkt var papirclips. Dem bruger mennesker sørme tit, og de bruger mange.

Følg vores tidslinie online her

Selvstændig freelance designer.

Nu havde Jan Jørgensen alle forudsætningerne for at blive selvstændig industriel designer. Han havde allerede markeret sig i smykkebranchen med helt nye tanker og en smartere måde at udføre håndværket på. De gamle drømme om at blive verdensmester i winsurfing var dog ikke slukket. Og de fantastiske og blæsende forhold i Nordjylland gav nogle nye muligheder for Jans ambitioner, som var blevet holdt ved lige på Genevesøen med langt fra optimale forhold. Hurtigt var Jan Jørgensen tilbage blandt de bedste i Danmark, og mange kapsejladser lå i kalenderen.

I det åbne værksted i Blokhus kan du følge udviklingen fra freelancedesigner i 1989 og frem til i dag. Nedenfor kan du følge den samme historie online.

Følg vores tidslinie online her

5 år som freelance designer

Det blev til 5 år som succesfuld freelance designer, hvor fokus næsten forblev ved smykkerne. Fokus på windsurfkarrieren var svær at fastholde, fordi designopgaverne blev mere og mere krævende, hvor også Sverige, Norge, Tyskland og Italien blev markeder, hvor Jan Jørgensen løste designopgaver.

Efter at blive nr. 3 til Danmarksmesterskaberne skruede Jan Jørgensen ned for windsurf ambitionerne, og lod den fascinerende sport være en hobby og nu kombineret med paragliding, som Jan havde stiftet bekendtskab med i Schweiz, hvor Hanggliding og skiløb holdt formen for den manglende windsurfingtræning.
 

1996 Brandet Jan Jørgensen ser dagens lys

Det frie liv med windsurfing og mange rejser til kunderne i Sverige, Norge, Tyskland og Italien blev udfordret, da dem første af Jan Jørgensens 2 drenge blev født. Det blev nødvendigt at omlægge måden arbejdslivet var tilrettelagt på. Det var også undervejs blevet klart for Jan Jørgensen, at karrieren som selvstændig designer kan være usikker. Det var jo ikke altid at kunderne huskede at betale, eller huskede at afregne den talte licens. Så det blev besluttet, at der skulle skabes et sikrere fundament for virksomheden. Derfor introduceredes han brandet Jan Jørgensen, og der blev opstartet en egenproduktion af Jan Jørgensens designs i Danmark

Det blev en lang og turbulent færd, som kun ukuelighed, flid og stædighed bragte fremad trods uheld og overraskelser i årene frem. Du kan læse mere om virksomhedens vej frem til i dag herunder

Følg virksomhedens historie her

Inspirationen kommer oppefra

Fra at have neddroslet rejseaktiviteterne med freelance designet og ambitionerne med windsurfingen, blev der heldigvis lidt mere ro til familien, men brandet Jan Jørgensen og det nystartede guldsmedeværksted kom alligevel til at optage mere og mere tid både for Merete og Jan Jørgensens. Der kom også en søn mere "Mikkel" til verden.

Fra den spæde start i 1996 voksede medarbejder staben fra Jan alene og til 21 medarbejdere på bare 4 år. Det var nødvendigt at flytte til større lokaler, og virksomheden havde nu aktiviteter i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Igen var designeren Jan Jørgensen ret optaget af mange gøremål, men det var stadig Jan, der lavede alle designs i virksomheden, og det krævede mange at vokse i den fart.

Så designeren skulle præstere rigtigt godt for at følge med. Inspiration kommer mange steder fra og den kreative proces blev holdt i gang med mange skitser og tegninger. Det sværeste i designprocessen har for Jan Jørgensen altid været at vælge, hvilken ide der var bedst blandt de ubegrænset mange, som dukker op i tegneprocessen. Derfor var det ofte, når hjernen koblede fra, at det faldt på plads med, hvilken ide der var bedst. Så efter en flyvetur alene på vindens kraft i det Nordjyske, kunne Jan Jørgensensen komme hjem til tegnebordet og tage den rigtige tegning ud blandt de mange hundrede.

 

Jan Jørgensen nu i Blokhus

I dag har Jan Jørgensen bragt brandet et helt nyt sted hen ved at flytte virksomheden helt ud på nordvestkysten i Blokhus, og han har skabt et helt nyt hus for guldsmedehåndværket med hans 370 m2 helt gennemsigtigt guldsmedeværksted, hvor gæsterne kan komme helt tæt på håndværket og opleve virksomhedens lange historie i en spændende tidsline, hvor designs fra Jans start som freelancedesigner er vist. De fleste ville betegne stedet som Jan Jørgensens flagship store, og det gør vi da også selv i mangel af bedre betegnelse, for huset i blokhus ligner ikke noget du helt kender. Det er spændende og levende at besøge huset, hvor du kan være nysgerrig og lære meget om det ædle guldsmedehåndværk og se hele Jan Jørgensens designunivers foldet ud på en ny måde. 

Gæsterne i Blokhus har alle det til fælles, at de har fri, de har åbne øjne og dermed tid til at være nysgerrige. Det er blevet et fantastisk miljø at besøge for gæsterne med en lille kaffe- og vinlounge i og udenfor virksomheden i det solbeskinnede Blokhus. Huset er derfor også blevet et nyt og spændende sted at arbejde for de mange guldsmede, hvor også næste generation af guldsmede uddannes, som Jan kalder guldsmed 2,0, fordi virksomhede altid har været god til at blande det traditionelle håndværk med nye muligheder. Hos Jan Jørgensen hænger vi ikke fast i det traditionelle håndværk, men har fokus på det bedste håndværk.

Den som går i andres fodspor...

Jan Jørgensen kan virke provokerende, irriterende og ambitionerne kan ikke altid underspilles på jysk. Oprindelsen tæt på København stikker stadig dybt i Jan Jørgensen, og dukker jævnligt op. Eksempelvis kan det provokere mange, når Jan Jørgensen insisterer på, at virksomheden ikke lægger kortsigtede planer såsom 1-2 årige planer og budgetter. Nej... Jan Jørgensen har lagt en 100 års plan, som betyder at virksomheden stadig om 100 år skal være et førende Brand inden for personlig udsmykning af kvinder og mænd.

Denne 100 års plan er dermed ledestjernen for, hvordan ser verden ud om 100 år, hvad er personlig udsmykning om 100 år. Vi er sikre på at mennesket også udsmykker sig om 100 år. Derfor er opgaven altid at være omstillingsparat og at gribe fremtiden, for ellers forsvinder du i fortiden.

Derfor har Jan Jørgensen og de skønne medarbejdere også det "lange lys på", når det gælder produktudvikling og udvikling af håndværket. For ja... hvad er håndværk om 100 år ? Som sagt uddanner vi guldsmedene 2,0, og vi er nok nået op et højere tal med tiden, men den kloge sætning om, at den, der går i andres fodspor, ikke kan komme foran, vil altid være rigtig. Derfor har vi hele tiden øje på, hvor teknologien bevæger sig hen, og hvor andre som lemminger opnår de samme designresultater med den nye teknologi. Nej.. hos Jan Jørgensen blander vi teknologi med håndværk, så der kommer en helt ny synergi i designs og bedre kvalitet i smykkerne, fordi vi har fokus på læresætningen med fodsporene... så er vi der også om 100 år